دولتی‌ها یقه قالیباف را رها نمی‌کنند!

با خروج محمدباقر قالیباف از مجموعه مدیریت شهری پایتخت به نظر می‌رسد وی همچنان یکی از سوژه‌های محبوب دولتمردان تدبیر و رسانه‌های اصلاح‌طلب است تا هرازگاهی وی را موردعنایت قرار داده و با طرح ادعاهایی خوراک رسانه‌ای تهیه کنند.

 

 به گزارش شرق 24 و به نقل از جهان نیوز، پس از تشکیل شورای پنجم شهر تهران، ری و شمیرانات که کلاً اصلاح‌طلب است و عصاره آن نیز شهرداری محمدعلی نجفی شده، اعضا به سراغ پرونده‌های خاک خورده‌ای رفته‌اند تا بتوانند از دل آن باز ادعاهایی را بیرون بکشند. اما در این میان ائتلافی نیز میان دولتمردان و مدیران جدید شهری ایجادشده تا کارنامه پربار مدیر جهادی را که ازقضا به جرگه اصولگرایان و جبهه انقلاب تمایل دارد به حاشیه کشانده و با سیاه نمایی پروژه تخریب مدیران انقلابی را تکمیل کنند.

در این میان در روز سه‌شنبه همین هفته، یکی از وزرای اصلی دولت دوازدهم به شورای شهر رفت تا در کنار اعضا ادعاهای قدیمی خود را درباره شهر تهران بازگو کنند. این در حالی است که دیگر قالیباف در شهرداری حضور ندارد تا به این ادعاها پاسخ دهد و شاید اصولاً دیگر نیازی نمی‌بیند پاسخ‌های گذشته را تکرار کند و به این حاشیه‌های پروبال بدهد.

بااین‌حال وزیر راه و شهرسازی که در کارنامه کاری خود در 5 سال گذشته نتوانسته آن‌طور که باید پاسخگوی نیازهای موجود در حوزه خود باشد و حتی درزمینهٔ حوادث جاده‌ای و ریلی نیز مشکلات همچنان پابرجا هستند، فرصت را غنیمت شمرده تا در شورای شهر تهران توپ را در زمین رقبای غایب درصحنه مدیریت اجرایی بی اندازد.

عباس آخوندی، وزیر  راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در انتقاد از مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت بازمی‌گردد تا شهرداری سابق.

وزیر راه و شهرسازی مدعی شده که بیش از 500 هزار خانه خالی در تهران وجود دارد و معضل بافت فرسوده نیز همچنان در شهر پابرجاست. این در حالی است که سال‌هاست دولت برای خانه‌های خالی سیاست اخذ مالیات را پیشنهاد داده اما هرگز اجرایی نشده است! این طرح می‌بایست از طریق وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در این سال‌ها به سرانجام می‌رسید ولی به نظر می‌رسد وجود برخی از روابط در حوزه مسکن مانع اجرای این طرح‌شده است.

در کنار این، در بخش بافت‌های فرسوده که در پایتخت دست مدیریت شهری در ارائه تسهیلاتی مانند انشعابات رایگان آب و گاز و بسته‌های تشویقی پش قدم بوده و دولت کمترین همکاری را با شهرداری در این زمینه داشته است.

بااین‌وجود شهرداری تهران در سال‌های گذشته یعنی تا سال 1395 نزدیک به 300 هزار واحد را نوسازی کرده و نسبت به رشد نوسازی بافت فرسوده که در کشور  13 رصد بوده، پیشرفت 34 درصدی داشته است. بر اساس برنامه پنجم توسعه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی موظف بودند نسبت به نوسازی 10 درصد از بافت‌های فرسوده کشور اقدام نمایند اما همکاری مناسبی از طرف دولت خصوصاً در پرداخت تسهیلات صورت نگرفت و دولت به تعهدات خود عمل نکرد و در این زمینه توفیقی حاصل نشد.

همچنین دولت درحالی‌که متعهد به پرداخت بودجه نوسازی بافت‌های فرسوده و بخش تخفیف عوارض بوده که عددی چند صدمیلیاردی می‌شود، حتی یک ریال نیز پرداخت نکرده است. 567 میلیارد تومان از بخش تخفیف عوارض از دولت طلب شهرداری تهران در طول این سال‌ها است که دریافت نشده است. علاوه بر این در بحث تراکم فروشی که همواره به‌عنوان یکی از اهرم‌های تخریبی وزارت راه و شهرسازی در زمان تصدی آخوندی علیه شهرداری استفاده می‌شد، محمدباقر قالیباف در فرصت‌های مختلفی به این اتهامات پاسخ داد ولی گوش‌ها بدهکار نبود.

قالیباف در 29 مردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفته بود: " تراکم‌فروشی حرف گزافی است و کسانی که خودشان مسئول این کار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراکه ما در شهرسازی یک تراکم مجاز و پایه‌داریم که در شهرداری تهران بر اساس این تراکم مجاز و پایه مجوز داده می‌شود اما ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه‌بندی‌ها درصدش بیشتر باشد که همه این‌ها ضوابط دارد و بر اساس طرح جامع که در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام می‌شود. طرح تفصیلی نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود که ۷ عضو دارد که تنها یک عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند. درگذشته مردم می‌گفتند در شهرداری هرچقدر پول بدهید طبقه بیشتری می‌گیرید، این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمارها نیز موجود است اما در این دوره مدیریت شهری به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم بیشتر دریافت کند هرچند که من منکر برخی تخلفات نمی‌شوم."

علاوه بر این، آخوندی درباره وجود ترافیک و ورود صدها هزار خودرو به تهران در سال‌های اخیر در شورای شهر سخن گفته که  باید گفت که زمانی که دولت برای جلوگیری از ورشکسته شدن دو کارخانه خودروسازی وام 25 میلیونی در اختیار مردم قرار می‌دهد و عملاً هزار میلیارد را به این وسیله خرج کرد، باید هم منتظر ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهرها بود.

به نظر می‌رسد شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای برخورد با مشکلات و معضلاتی که دولت‌ها با سیاست‌های غلط خود باعث به وجود آمدن آن شدند ازجمله وجود خانه‌های خالی و ترافیک، هزینه‌های بسیاری را پرداخته و بخش عمده‌ای از انرژی خود را وقف آن کرده بود ولی بااین‌وجود دولتمردان همیشه طلبکار و شاکی مشکلاتی بودند که خود بانی آن‌ها به شمار می‌رفتند و همچنان نیز می‌روند.

یکی از این موارد عدم توجه به حمل‌ونقل عمومی تهران بود که دولت هیچ وقعی به مصوبه 1.2 میلیارد دلاری مجلس برای کمک به متروی تهران ننمود و از کنار عوارض سوخت و دیگر درآمدهای شهری نیز برای توسعه این بخش، خود را هزاران میلیارد به شهروندان تهرانی بدهکار کرده است.  حال باید دید شورا و شهرداری همسو با دولت درباره چنین مشکلاتی چه راه‌حل‌هایی دارند.

آیا همچون گذشته سعی در بازگشت به عقب و طرح ادعاهایی بی‌اساس برای حاشیه‌سازی و ایجاد موج رسانه‌ای علیه قالیباف دارند یا آنکه از فرصت به وجود آمده برای هماهنگی با ارکان دولتی جهت وصول مطالبات شهروندان تهرانی از دولت و توسعه و پیشرفت همه‌جانبه پایتخت بهره خواهند برد. آنچه به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر بیشتر وقت مدیریت جدید شهری حول سیاه نمایی و حاشیه‌ها به اتلاف رفته و تاکنون شاهد شروع پروژه‌های جدید و یا افتتاح طرح‌های قابل دفاع نبوده‌ایم.

انتهای پیام/

نظرات

ارسال نظر