آغاز برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شیروان و بجنورد از سال ۹۷

سی و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در تهران برگزار شد، نشستی که هدف آن رسیدگی به وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری استان خراسان شمالی و نحوه فعالیت کمیته تلفیق ستاد ملی بود که در پی تشکیل این ستاد و مصوبات آن، برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهرهای شیروان و بجنورد از سال آینده آغاز می‌شود.

 

به گزارش شرق 24، مدیر بازآفرینی پهنه شمال شرقی کشور بنیان اصلی برنامه اقدام مشترک بازآفرینی در این نقاط را دارایی محوری اعلام کرد و افزود: این بدان معناست که دستگاه‌های مختلف عضو ستاد، سمن‌ها و نهادهای مشابه و همچنین مردم و کنشگران این حوزه، دارایی‌ها و امکانات خود را متمرکز کرده و در راستای اجرای برنامه‌ها اقدام خواهند کرد.

محمدعلی طالبی مدیر بازآفرینی پهنه شمال شرقی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه خراسان شمالی  دارای ۲ برنامه اقدام مشترک در ۲ شهر بجنورد و شیروان برای افق ۱۴۰۰ هستیم که بین ۲۵ دستگاه اجرایی و همین تعداد دستگاه پشتیبان و همکار عملیاتی خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برنامه اقدام مشترک مذکور هم‌اکنون در ستادهای بازآفرینی شهرستان‌های شیروان و بجنورد به تصویب رسیده است گفت: بر اساس تصمیمات اخذشده این برنامه از ابتدای سال ۹۷ در منطقه اجرایی خواهد شد.

وی همچنین بنیان اصلی این برنامه را دارایی محور اعلام کرد و افزود: این بدان معناست که دستگاه‌های مختلف عضو ستاد، سمن‌ها و نهادهای مشابه و همچنین مردم و کنشگران این حوزه دارایی‌ها و امکانات خود را متمرکز کرده و در راستای اجرای برنامه‌ها اقدام خواهند کرد.

مدیر بازآفرینی پهنه شمال شرقی کشور تصریح کرد: برنامه مذکور در جنبه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، عمران شهری، کالبدی و اشتغال در محلات هدف ۲ شهر شیروان و بجنورد به اجرا درخواهد آمد.

طالبی تعداد محلات هدف در شهر شیروان را ۴ محله و در بجنورد ۱۸ محله اعلام کرد و افزود:  بر اساس مطالعات مشاور طرح، این پروژه در ۲ فاز ۴ ساله تا سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ ادامه داشته و باید درنهایت سطح خدمات و توانمندی‌های محلات را به سطح میانگین شهرهای مذکور برساند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، طرح مذکور با پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه‌های کالبدی نظیر بهسازی ابنیه تاریخی و ساماندهی مسیل‌ها و همچنین پروژه‌های پیشگام در محور توسعه که عمدتاً توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود آغاز خواهد شد.

استاندار تأکید کرد؛

ضرورت توجه جدی به مشکلات بزرگراه استان از سوی وزارت راه و شهرسازی

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست که با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ملی برگزار شد، به تشریح پروژه‌های عمرانی در حوزه بازآفرینی و اهمیت رونق سیستم حمل‌ونقل عمومی در این استان پرداخت.

محمدرضا صالحی پیگیری جدی‌تر موضوع خط آهن جوین-اسفراین-بجنورد-شیروان و نیز راه‌آهن گرگان-بجنورد-مشهد را از سوی وزارت راه و شهرسازی ضروری دانست و افزود: این استان آزادراه ندارد و از جهت بزرگراهی نیز دچار مشکلات فراوان و نیازمند توجه این وزارتخانه است.

وی بابیان این‌که ارتقای خراسان شمالی به جمع ۱۰ استان اول از اهداف اصلی ما در افق چشم‌انداز 1404 به شمار می‌رود، گفت: خراسان شمالی دارای رتبه اول ازدواج در کشور است و این در حالی است که باوجود رتبه نخست در ازدواج، دارای رشد جمعیت منفی ۱۱ است که نشان می‌دهد جزو استان‌های مهاجر فرست به شمار می‌رود، مسئله‌ای که باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود.

وی با تأکید بر این‌که نقطه بی‌خطر از زمین‌لرزه در پهنه این استان وجود ندارد و همواره درخطر تهدید این بلای طبیعی است، گفت: ازاین‌رو باید در راستای مستحکم سازی واحدهای ساختمانی در استان تلاش کنیم که از جهت فنی و مهارت نیازمند کمک از سوی دستگاه‌های مرتبط هستیم.

استاندار هم‌چنین تصریح کرد: ارتقای بخش حمل‌ونقل عمومی باعث رونق شهرهای کوچک و حل مشکلات عمده‌ای از این محلات می‌شود؛ در حال حاضر بر اساس مطالعه انجام‌شده در استان طرحی مشابه طرح ترافیک استان تهران پیشنهادشده است که مبلغ صرفه‌جویی در مصرف سوخت از طریق آن طی ۲ سال آینده می‌تواند ما را در خرید اتوبوس و ارتقای ناوگان حمل‌ونقل عمومی یاری بخشد.

صالحی ضمن اشاره به وضعیت فرودگاه بجنورد بیان کرد: این فرودگاه در حال حاضر از تجهیزات خوب و مدرنی بهره‌مند است ولی در مورد ناتوانی در انجام برخی پروازها نیاز به مشکل یابی دارد که در صورت انجام، آمادگی هزینه از اعتبارات استانی برای حل این مشکل نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: فرودگاه بجنورد به دلیل ناتوانایی فرودگاه گرگان در جابه‌جایی بار به دلیل کم بودن طول باند آن و همچنین ازدیاد مسافر در فرودگاه مشهد، موقعیت خوبی برای انجام پروازهای باری در شمال شرق کشور دارد و در تلاش است هرچه سریع‌تر از این امکان برای خدمات‌دهی به استان‌های مجاور وارد عمل شود.

نظرات

ارسال نظر