اسلام بدون رهبری سیاسی دچار ایستایی می شود/ حضور جریان غربگرا در داخل کشور تهدید بسیار جدی است

جامعه ما متکثر است و یک جریان غربگرایی وجود دارد که از طرف غرب هم حمایت می شود و می خواهد ما را به گذشته برگرداند ؛ تلاش می کنند تقابل موهوم بین اسلام و ایران و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد کنند. باید تلاش کنیم دستاوردهای مختلف انقلاب در عرصه های مختلف را حفظ کنیم و پیش ببریم. دشمنان می خواهند ولایت فقیه را بزنند چرا که کانون قدرت اسلام است.

گروه معارف رجانیوز؛ آیت‌الله سیدعباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری استاد منذر با محوریت ولایت فقیه که هفته گذشته در سالن اجتماعات مسجد امام صادق (ع) برگزار شد، سخنان مهمی در باب شناخت جایگاه ولایت فقیه و انتقاد از جریان غربگرای داخلی اظهار داشت. متن زیر اهم سخنان ایشان است:
 
 
استاد منذر یک کلان پروژه انتظار و ظهور داشت و حتی و لایت فقیه را هم ذیل آن تعریف می کرد.
 
امام می فرماید : ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید تلاش کنیم که قدرت اسلام تحقق پیدا کند. و مقدمات ظهور ان شالله تهیه بشود.
 
یا در خصوص احیا هویت اسلامی فرمودند که جمهوری اسلامی برای احیا این اصل در سرتا سر جهان سرمایه گذاری می کند.
 
در بحث ولایت فقیه چند رویکرد از جمله فلسفی، فقهی، حقوقی، کلامی، اخلاقی، تاریخی و اجتماعی وجود دارد. تاریخی هم چند گونه است نخست اینکه ولایت فقیه در نظر علما چگونه و تحول ولایت فقیه در طول تاریخ چگونه بوده است و رویکرد دوم این است که ولایت فقیه چگونه اعمال شده است.
 
استاد منذر بحث تحولات ولایت فقیه را با رویکرد علما درباره ولایت فقیه از منظر جامعه‌شناسی بررسی می‌کند. سیر تحولات ولایت فقیه با رویکرد نوع اعمال ولایت توسط فقها در پهنه تاریخ توسط ایشان بررسی شده است.
 
ما با پدیده دیگری با نام دولت مواجه هستیم این پرسش مطرح است که کانون شکل‌گیری دولت چیست، نگاه های مختلفی در مکاتب مختلف وجود دارد؛ یک نگاه، رویکرد کارکردگرایانه‌ای است که دورکیم مطرح می‌کند که مبنا شکل‌گیری دولت‌ها براساس کارکرد و نقش آنها است. البته ما براساس آیه 213 سوره بقره بحث می‌کنیم و بحث دیگر براساس مشروعیت است که ماکس‌وبر اعلام می‌کند. اگر دولت را یک اصل مسلم بگیریم این نگاه را درباره ولایت فقیه چگونه می‌توانیم تحلیل کنیم؟. بحث کانون ولایت فقیه پیوند امت و امامت است که مورد توجه استاد منذر بوده است.
 
در منظومه معارف شیعه امامت روح اسلام است و اساسا اسلام بدون رهبری الهی مانند جسم بدون روح است و امامت است که به جامعه پویایی و بالندگی می دهد.
 
امام رضا(ع): ان الإمامة أس الإسلام النامی و فرعه السامی؛ امامت زیر بنای اسلام پیشرونده است و نتیجه این اسلام حرکت و حیات بخش است. اسلام بدون رهبری دچار ایستایی می شود.
 
رسول گرامی اسلام(ص) بر پایه چند عنصر توانستند حکومت تشکیل دهند:
 
1- تشکیل حکومت بر پایه آموزه های اسلام ناب؛ 2- رهبری الهی ؛ 3- یاران و پیروان فداکار ایشان ؛ 4- حضور مردم و امت در صحنه ؛ 5- صبر و پایداری و استقامت و تداوم حرکت ؛ با این پنج عنصر  اسلام پیروز شد و دولت مدینه شکل گرفت .
 
بعد از پیامبر متاسفانه رهبری الهی ادامه دار نشد و موجب گردید که نخبگان و خواص در اثر اشرافیت سیاسی و فساد اقتصادی و ایدئولوژی سازی و فساد و فحشا به تدریج امت را دچار فروپاشی کنند و ما می بینیم که حکومت رسول الله(ص) رسید به پادشاهی مطلقه معاویه و دیگر اسمی از امامت و امت نبود.
 
حال اصلاح این موضوع چگونه است؟ امت و امامت چگونه مجددا باز می گردد؟ رهبران الهی سعی داشته اند پیوند امامت و امت و اعمال قدرت علیه ظالمان و مستکبران را بیشتر کنند که البته بنا به شرایط زمان رویکردشان متفاوت بود.
 
فقها در عصر غیبت چند گزینه را انتخاب کردند که گزینه نخست دوری از حکومت جائر بود که در این گزینه حفظ اسلام و تبیین دین و مقابله با تحریف دین وظیفه آنان بود، گزینه دوم فقها اصل تقیه بود که با حکومت‌ها همکاری می‌کردند، گزینه سوم تأثیرگذاری در نظام‌های سیاسی در حد محدود بود مانند مشروطه که می خواستند جلوی ظلم بایستند.
.
 برخلاف اینکه عده‌ای فکر می‌کنند علما درباره مشروطه دو دیدگاه داشتند یک دیدگاه به آخوند خراسانی و آیت‌الله نائینی و دیدگاه دیگر مربوط به شیخ شهید است اما هر دو دیدگاه معتقد به ولایت فقیه بودند و  اختلاف آنها دیدگاه سیاسی بود.
 
آخوند خراسانی و نائینی به دنبال حل تئوریک اسلام بودند و برای این دیدگاه به این نتیجه رسیدند که برای مبارزه با ظلم باید حکومت را مشروط کرد و راه حل آن ولایت عامه فقیه است. اما شیخ شهید معتقد بود مشروطه غربی است و این مشروطه مبتنی بر عدالت‌خانه نیست و این مشروطه ، مشروطه غربگراست لذا مشروطه باید مشروعه باشد؛ مرحوم منذر نیز این اعتقاد داشتند که این دو جریان معقتد به ولایت فقیه بودند.
 
دیدگاه چهارم دیدگاه امام است امام تنها فقیهی است که ولایت فقیه را براساس ولایت و قیام علیه حکومت جائر گرفتند.
 
امام ولایت فقیه را در کنار ولایت جائر بحث نکردند بلکه در قامت حکومت اسلامی بحث می کنند. اساسا اندیشه فقها نمی رسید که بشود روزی قیام کرد و انقلاب کرد.
 
بر اساس این دیدگاه هرگاه پیوند امت و امامت زیاد بشود می توان حکومت اسلامی تشکیل داد و کار را از پیش برد. .
 
 
دستاوردهای ولایت فقیه در ایران اسلامی:
 
1-  احیاء ظرفیت ملت ایران در برابر ظلم و طاغوت و چپاول
2-  احیاء هویت اسلامی
3-حفظ استقلال کشور و تمامیت ارضی
4-  نماد حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی
5-  شکل دهی به پیشرفت های علمی
6-  طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت
7-  قدرت بازدارندگی دفاعی – نظامی
8-  بستر سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی
9-  رهبری مقاومت اسلامی و بیداری اسلامی
10-  تضعیف قدرت های جهانی مثل امریکا و اسرائیل
10-  طراحی برای آزادی قدس
21-  طراحی پیوند عمیق امامت و امت و وحدت اسلامی و جامعه نمونه
 
 
البته این ها به این معنا نیست که در سایه ولایت فقیه به همه موفقیت ها رسیده ایم چرا که جامعه ما متکثر است و یک جریان غربگرایی وجود دارد که از طرف غرب هم حمایت می شود و می خواهد ما را به گذشته برگرداند ؛ تلاش می کنند تقابل موهوم بین اسلام و ایران و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد کنند. باید تلاش کنیم دستاوردهای مختلف انقلاب در عرصه های مختلف را حفظ کنیم و پیش ببریم. دشمنان می خواهند ولایت فقیه را بزنند چرا که کانون قدرت اسلام است.
 
در مبارزه با ولایت فقیه چند طراحی کردند:
 
1-  محدود کردن ولایت فقیه
2-  تشریفاتی کردن ولایت فقیه
3-  حذف ولایت فقیه
 
اما به هیچ کدام نرسیدند.
 
جریان غربگرایی که ولایت فقیه و روحانیت را بر نمی تابند و با غرب می سازند و ممکن است انقلابی نماهم باشد اما این جریان تهدید بسیار جدی است.
 
رهبری فرمودند: هرکه به آمریکا اعتماد کرد ضربه خورد. امروز جریانی وجود دارد که در برابر آمریکا ضعیف عمل می کند و فکر می کند اگر کسی از لیست سیاه آمریکا بیرون آید برنده می شود. بعضی از روشنفکر های غرب نما و غربگرا وطن فروش اند.
 
متاسفانه آقای رییس جمهور گفته است که مخالفان رییس جمهور کم عقل اند . آیا سازش با دشمنان ملت ایران با قیمت  قراردادهای جدید عقلانیت است؟ نام نهادن منتقدان دولت به نام کم عقل این خلاف دموکراسی است چرا که نافذ بودن رای اکثریت و احترام به رای اقلیت جز اصول دموکراسی است.
 
16 میلیون کم عقل داریم؟ ایشان باید جواب بدهد و این خلاف حقوق شهروندی است. باید مواظب پالرموها و fatf ها بود.

نظرات

ارسال نظر