گاردین: چین به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست اما باید از خود دفاع کند

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی به بررسی تازه‌ترین تحولات در تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، ابر سیاه همچنان بر آسمان روابط تجاری چین و آمریکا سایه انداخته است. آمریکا طی هفته های اخیر تعرفه های حمایتی متعددی را علیه واردات کالاهای مختلف چین اعمال کرده و این مساله پکن را مجبور کرده است تا تدابیر متقابلی را اتخاذ کند.

اقدامات آمریکا موسوم به "تحقیقات" در چارچوب قوانین داخلی از جمله بخش 301 قانون تجارت 1974 به شدت دو اقتصاد بزرگ جهان را در آستانه جنگ تجاری تمام عیاری قرار داده است. ولی هنوز می توان از وقوع یک جنگ تجاری جلوگیری کرد و باید این اقدام صورت گیرد.

گاردین افزود: جنگ تجاری هیچ برنده ای نخواهد داشت. اگر دولت ترامپ تصور می کند که با اعلام تدابیر حمایتی یکجانبه می تواند برنده چنین جنگی باشد، باید خسارات و آسیب های چنین جنگی را به خوبی ارزیابی کند. تجربه تاریخی نیز درس خوبی خواهد بود.

تازه ترین مورد از اعمال تعرفه های حمایتی مربوط به اعمال تعرفه فولاد از سوی دولت بوش و تعرفه واردات تایر از چین توسط دولت اوباما بوده که در هر دو مورد نتیجه معکوس داشته است. اتخاذ چنین تدابیری بیشتر از آنکه به نفع اقتصاد آمریکا باشد، به ضرر آن تمام شده است. از سوی دیگر، 125 تحقیق یکجانبه دیگری که از سوی آمریکا انجام شده است، در نهایت به ضرر سایر کشورها از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه نیز بوده است.

اگر جنگ تجاری رخ دهد، این سیستم تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی خواهد بود که هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. همه کشورها از جمله آمریکا باید به قوانین سازمان تجارت جهانی پایبند باشند.

چین به منظور حفظ و حمایت از نظام تجارت بین الملل و همین طور دفاع از منافع و حقوق مشروع خود اقدام به اتخاذ تدابیری علیه آمربکا کرده است. آمریکا تاکنون تعرفه واردات علیه 1300 کالای چینی اعمال کرده و پکن نیز در مقابل تعرفه های تجاری را علیه واردات 234 کالای آمریکایی وضع کرده است.

البته به نظر می رسد افزایش تعرفه های واردات به تنهایی موجب برقراری تعادل در اقتصاد و تجارت خارجی آمریکا نخواهد شد چرا که مشکل واقعی، مصرف فزاینده و پایین بودن نرخ پس انداز در اقتصاد آمریکا است.

دولت ترامپ قوانین داخلی آمریکا را بر قوانین بین المللی ارجح می داند و شرکای بزرگ تجاری خود را مجبور به دادن امتیازات می کند. البته چین درهای مذاکره را باز نگه داشته است. چین قصد دارد تا 15 سال آینده بیش از 24 تریلیون دلار کالا وارد کند. نخستین اقدام در این راستا برگزاری نمایشگاه بین المللی صادرات واردات در شانگهای در ماه نوامبر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

ارسال نظر