خون تازه در رگ های حوزه ادبی و هنری فاروج

رسیدن به آنجا که اشعار شاعران فاروج برای اجرای خوانندگان مطرح کشور انتخاب می شود و یا قرار گرفتن در جایگاه نخست ششمین دوره رقابت های برنامه تلویزیونی قند پهلو، ثابت بودن جایگاه شاعران فاروج در ردیف رتبه های اول تا سوم جشنواره استان و حتی کشوری گواه جایگاه این شهرستان در حوزه ادبی و هنری است
احساس وظیفه یک معلم نقطه عطفی در تاریخ ادبیات شهرستان فاروج شد و حالا برای تجدید برگ طلایی دیگر، دبیران ادبیات و معلمان پرورشی با همراهی شاعران شهرستان با استعداد یابی روزهای طلایی دهه 70 را تداعی می کنند
اما دهه 70 در حوزه ادب فاروج چه رخ داد که امروز به تاسی از آن طرح دیگری اجرا می شود؟
ترانه های صادق آدینه ، اشعار ناب حسین نامدار، علی مومن، ایمان اصغری، حسین پورقلی، رضا ادیب توکلی و.... همه و همه پایه هایشان در دهه 70 ودر کتابخانه عمومی شهر رقم خورد آنجا که معلم دلسوخته ای با قریحه شاعرانه ای که داشت، دانش آموزان را گرد خود آورد تا استعدادهای آنان را باور کند.
هوشنگ کرباسیان دبیر ادبیات سال های 75-74 مدارس شهرفاروج آن روزها که پای دست نوشته های دانش آموزانش سره را از ناسره نشان می داد بی شک به روزهای پیش رو فکر می کرد
پیدا کردن استاد کرباسیان که بعد از پایان دوره تدریسش در فاروج به استان های شمالی کشور رفت، کار راحتی بود چرا که هنوز هم با شاگردان دیروزش در ارتباط است.
او که متولد 1343 و دانش آموخته تربیت معلم در رشته زبان و ادبیات فارسی در شهر مشهد است یک دهه از عمر تدریسش را در شهرستان فاروج آن هم با موفقیت های مختلف گذراند تا نسل ادبی شایسته ای را تربیت کند.
فعالیت این معلم یکبار دیگر اثر گذاری این جایگاه در بین دانش آموزان را نشان می دهد و او پایه گذار برگزاری انجمن شعر و داستان در فاروج شد.
هوشنگ کرباسیان در گفت و گو با ایرنا گفت: دانش آموزان علاقمند و اهل قلم جسته و گریخته آثار ادبی از جمله شعر و قصه و دلنوشته ها یشان را را برای بازنگری می آوردند که در صورت لزوم گاه پرداخت های لازم به انضمام توصیه هایی در موضوع صورت می گرفت.
وی که در آن سال ها از جانب امور تربیتی آموزش وپرورش بررسی و داوری آثار دانش آموزان منطقه فاروج در مسابقات شعر، قصه، و کتابخوانی ومقاله نویسی را برعهده داشت افزود: حقیقت امر اینکه برخی از آثار قابل تامل بود و فقط باید دانش آموزان با اصول و اسلوب نویسندگی چه در شعر و چه در قصه بیشتر آشنامی شدند چون موهبت هنر قصه و شعر علاوه بر بعد فطری، بخشی نیز اکتسابی است که هم محصول مطالعه و غور در آثار ادبا می تواند باشد و هم چاشنی آموزش فنون خاص آن است.
کرباسیان با اشاره به اینکه همیشه سعی داشتم به علاقه و توانمندی های دانش آموزان خوش ذوق بر حسب وظیفه معلمی و با اندک آشنایی که با شعر وقصه داشتم، بی اهمیت نباشم افزود: با همین دیدگاه با اندیشه تشکیل یک محفل ادبی با ابلاغ رسمی از جانب دستگاه متولی به عنوان مسئول انجمن شعر وقصه فاروج معرفی شدم و کتابخانه به عنوان محل برگزاری جلسات با همیاری دو کتابداروقت، خانم ها مریم مومن زاده و مبارک صولتی انتخاب شد.
وی با بیان اینکه، از همان ابتدا اعتقادم براین بود که چنین محافلی زمانی می تواند به سمت بالندگی سوق یابد که اهداف صحیح، مشخص و تعالی بخشی را دنبال کند تا هوشمندانه در مسیر رشد گام بردارد افزود:اهداف در کنار احترام متقابل اعضای انجمن، شیرازه قوام جلسات و رمز موفقیت انجمن دوستانه ادبی شهرستان شد.
پای دانش آموزان به خانه استاد هم باز شد
استاد کرباسیان با اشاره به اینکه دانش آموزان با پشتکار و مستعد که تشنه و طالب یادگیری بودند، شعبه دوم جلسات را در منزلم ایحاد کردند گفت: در همان اوان که اشعار اعضای انجمن فرم لازم را یافت برای تشویق هر چه بیشتر و قوام انجمن و معرفی استعدادهای شهرستان، نخستین شب شعر فاروج با عنوان در محفل دلسوختگان با حضور شعرای انجمن و با دعوت رسمی از برخی شعرای بجنورد ، شیروان و قوچان در سالن ورزشی فاروج برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه مهمان ویژه این شب شعر استاد کمال از شاعران بزرگ خراسان رضوی که با حضور در منزلشان و تشریح شرایط انجمن فاروج دعوت شدند، بودند بیان داشت: کسالت وبستری شدن استاد شاعران فاروج را از دیدارشان محروم کرد وهمه این تلاش ها برای حضور استادان این رشته ، معرفی چهره های جوان شهرستان بود که طی فعالیت های بعدی این هدف محقق شد.
وی بدست آوردن رتبه سوم استانی در سطح استان خراسان که در آن دوره هنوز تفکیک به سه استان نشده بود از سوی دانش آموز صادق آدینه را گواه رشد شاعران شهرستان برشمرد و گفت: در کنار هدف اصلی یعنی پرورش استعداد ادبی، تشکیل جلسات اهداف دیگری چون گسترش دامنه لغات و مفاهیم، علاقمندی به کتابخوانی، حسن همجواری، جرات ابراز و جود در جمع وقدرت تحلیل ونقد آثار، سخنوری و نهایتا ثبت خاطراتی ماندگار از جلسات و شب شعرها داشت ، که مجموعا تبعات مثبت اوقات فراغت سالم را فراهم می کرد.
وی با بیان اینکه جز اجرای شب شعر نخست در دو برنامه اجرا به دو شاعر نوجوان صادق آدینه و زهرا اسماعیل زاده واگذار شد گفت: اجرای آنان خاطره ساز شد آنجا که شاعر نوجوان زهرا اسماعیل زاده هنگام شعر خوانی بنده از روی سن پایین آمد و در صف شنوندگان قرار گرفت که این شیوه رفتاری در احترام به جایگاه معلم آنهم از یک نوجوان نه تنها برای من بلکه برای برخی از مسئولان از جمله آقای شهردار وقت بسیار جالب و ستودنی آمد.
وی بیان داشت: سکه نقطه عطف شعر و ادب شهرستان به نام دختران و پسران بلند همت انجمن ادبی دهه هفتاد این شهرستان خورده شده است..
در پرونده شعری استاد کرباسیان انتشار اشعارش در کتاب رقص در مرداب و کتاب های غیر شعری همچون مصاحبه حضوری و آموزش زبان وادبیات فارسی مشاهده می شود

خون تازه در رگ های انجمن های ادبی و هنری شهرستان فاروج
رئیس اداره فرهنگ وارشاد شهرستان فاروج گفت: نه تنها انجمن ادبی شهرستان بلکه سایر انجمن های فرهنگی و هنری نیازمند خون تازه و نیروی جوانی هستند و مقدمات این حرکت فراهم شده است.
جواد نظری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به تاسی از حرکت یک معلم در دهه 70استعداد یابی از دانش آموزان انجام می شود.
جواد نظری بیان داشت: نشست هایی با محوریت این موضوع برگزار و هماهنگی ها برای ایجاد فرصت استعداد یابی انجام واز هر انجمن ادبی و فرهنگی افرادی از سوی اداره فرهنگ وارشاد به آموزش و پرورش معرفی می شوند تا در فضاهای آموزشی برای شناخت و استعداد یابی اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به تعطیلی مدارس این حرکت در کلاس های اوقات فراغت آموزش و پرورش آغاز و همزمان با آغاز سال تحصیلی هم در سطح مدارس طرح استعداد یابی انجام می شود .
درهای مدارس برای استعداد یابی هنری وادبی دانش آموزان باز است
رئیس آموزش و پرورش هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به چند بعدی بودن فعالیت معلمان در حوزه آموزش وپرورش شاید تخصصی در حوزه شناسایی استعدادهای ادبی و هنری دانش آموزان نتوانند اقدام کنند.
محید معتمدی اظهار داشت: وجود هنرمندان وشاعران می تواند گام موثری در استعداد یابی دانش آموزان و جهت دهی آنان به سمت پرورش توانمندی واستعدادشان باشد.
معتمدی گفت: پرکار ترین بخش، حوزه پرورشی در آموزش و پرورش است و گستردگی برنامه ها و مطالبات بخش نامه ای گاهی مانع انجام کار تخصصی برای این حوزه است که ورود هنرمندان می تواند راه گشا باشد.
وی گفت: درهای مدارس برای استعداد یابی هنری وادبی دانش آموزان باز است تا بانک اطلاعات دقیقی از دانش آموزان تهیه شود.
آموزش و پرورش و فرهنگ وارشاد به کمک فرهنگ و هنر بیایند
فرماندار فاروج هم در خصوص اجرای این طرح گفت: در نشست های که با هنرمندان و مسئولان انجمن های ادبی و هنری شهرستان برگزار شد یکی از مطالبات ، همراهی آموزش وپرورش برای استعداد یابی ادبی وهنری دانش آموزان بود.
هادی رجایی نیا اظهار داشت:اقدامات مقدماتی با برگزاری نشست های تخصصی دو دستگاه فرهنگ و ارشاد و آموزش وپرورش پیشنهاد و عملیاتی شد.
رجائی نیا معرفی انجمن های فرهنگی وادبی شهرستان را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: در این حوزه کمرنگ بوده ایم و نمود بیرونی ومردمی مجموعه های فرهنگی و هنری شهرستان ضعیف است.
فرماندار فاروج گفت: تقویت گروه های فرهنگی وهنری باید در دستور کار قرار گیرد تا مجموعه از درون شهرستان اجرای برنامه های مختلف را برعهده بگیرند که این خود بهترین معرفی و اطلاع رسانی از این حوزه هاست.

* دستگاه های اجرایی، سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و عمومی می توانند برنامه های خبری روزانه خود را یک روز قبل از اجرای برنامه ها از طریق شماره تلفن 32226666 و 32231776 و یا به 09188651081 تلگرام به ایرنا اطلاع دهند یا به این شماره ها نمابر کنند.
*نشانی سایت ایرنای خراسان شمالی http://www.irna.ir/nkhorasan و کانال تلگرامی https://t.me/irnabojnurd در دسترس همگان است
3007/7187/ 6042 گزارش از مرضیه مهربان** تنظیم کننده: ربابه صانعی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

نظرات

ارسال نظر