نقدی به یک انتصاب در خراسان شمالی

نگاهی به انتصابات؛ نبود ثبات مدیریت؛ تفاوت های رشته عمران و معماری؛ کم توجهی به ویژگی های گزینه یک مدیر توانمند؛ سخنی با وزیر محترم کشور در تعیین تکلیف مدیریت استان از مطالب مهم این یادداشت است.

 

 

علی خادمی فعال رسانه ای

 

خراسان شمالی با گذشت ١۴ سال از تاسیس آن، به رغم تلاشهای زیاد خدمتگزارانی از استانهای دور و نزدیک، همچنان در بسیاری از شاخص های فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و .... در رتبه های آخر کشور قرار دارد و این عقب ماندگی دلایل متعددی دارد که دولت تدبیر و امید باید برای حل آن تدبیری اساسی بیندیشد.

شاید به جرات بتوان گفت که گرچه استان خراسان شمالی در طول ١۴ سال گذشته از داشتن نمایندگان عالی دولت و مدیران ارزشمند و توانمندی نیز برخوردار بوده، اما در بسیاری از موارد نحوه انتصاب برخی از مدیران موثر در دستگاههای اثرگذار و غفلت ازویژگی ها و توانمندی های آنان برای سکانداری برخی از ادارات کل و معاونت های استانداری، این استان را دچار چالش ها و عقب ماندگی های فراوانی کرده است.

علاوه بر آن، نبود تثبیت مدیریت در استان کم سن و سالی مانند خراسان شمالی و وضعیت سیاسی آن؛ عمر بسیاری از مدیران استان به ویژه مدیران ارشد استان را به حدی تقلیل داده است که برای هیچ مدیری امکان برنامه ریزی و خدمت به مردم این منطقه باقی نمانده است.

میانگین عمر ٢ سال و یا کمتر از دو سال استانداران خراسان شمالی نشان می دهد که دولت و به ویژه وزارت کشور در دولت فعلی و دولت های گذشته برای نمایندگان خود در استانها هیچ برنامه ای نداشته و صرفا با نگاههای سیاسی و با غفلت از توانمندی، تخصص و تعهد آنان، اقدام به عزل و نصب مدیران ارشد استانها کرده و عقب افتادگی و خسارت های بی حد و حصر آن برای مردم و لزوم توسعه همه جانبه استان، به کلی نادیده گرفته شده است.

این اقدام دولت در بسیاری از وزارتخانه های کشور در تمامی استانها به ویژه استانی محروم و کم سن و سالی مانند خراسان شمالی سالهاست که همچنان استمرار داشته و به صرف تصمیم گیری افراد بالادستی؛ سکوت همه مسئولان، بزرگان، نخبگان و سایر افراد مسئول را به قیمت عقب ماندگی استان به همراه داشته است.

برای نگارنده و یکایک شهروندان استان جای سئوال دارد که چرا دولت و وزاری محترم با داشتن این همه امکانات و با وجود دستگاههای نظارتی و تحقیقاتی قادر به انتخاب مدیر و یا مدیران توانمند؛ متخصص و متعهد برای تصدی مسئولیت دستگاهها که بتوانند حداقل یه عمر۴ ساله را برای رشد و توسعه استان برنامه ریزی و اجرای آن را هدایت کنند؛ نیست.

تاکید می کنیم که غفلت از داشتن تخصص، تعهد و توانمندی و اهمیت دادن به سایر شاخص های سیاسی، حزبی، رفاقتی و ... یکی از مهمترین عوامل این وضعیت نابسامان در حوزه گزینش گزینه های مدیریتی است.

نگاهی به یک انتصاب در خراسان شمالی با عنوان «معاونت عمرانی یا معماری» مستلزم این مقدمه است که در چند پاراگراف کوتاه به تفاوت های رشته معماری با عمرانی بپردازم.

آنچه مسلم است رشته های عمران گرایش های متفاوتی دارد ولی در مفهوم عام این رشته بیشتر به طراحی سازه ها و بررسی استحکام سازه ها می پردازد؛ اما رشته معماری بیشتر به نمای بناها و زیبایی ساختمان‌ها پرداخته و به عبارتی معماری ظاهر و پوسته و عمران استخوان بندی یک بنا محسوب می شود.

در رشته معماری؛ یک مهندس معمار بسته به موضوع اثرش تعیین میکند که بنای ساختمان زیبا باشد، جلوه کند، آرامش دهد، راهنما باشد، تحت تاثیر فرهنگ باشد یا فرهنگ ساز باشد و صدها صفت دیگر؛ اما همه اینها نیاز به ماندگاری، استقامت و ایستایی بنا دارد که این امر از وظایف یک مهندس عمران است؛ چرا که مهندس عمران با محاسبات دقیق خود و با شناخت از ابزار و امکانات مورد نیاز، دوام و پایداری سازه را تعیین می کند.

به رغم نزدیکی این دو رشته مهندسی؛ اختلاف های زیادی بین این دو رشته است؛ معماری، هنر بازی کردن با فضا و خطوط و به تعبیری دیگر علم هویت بخشی به فضای زندگی بشری است؛ اما عمران، علم اعداد و ارقام، نظارت و اجرا و محاسبه سازه ساختمان است؛ همیشه طرح مهندسین معمار قابلیت ساخت ندارد و شاید در برخی از موراد در حد یک طرح باقی بماند اما امکان اجرا و ساخت؛ تنها با داشتن علوم عمرانی انجام می شود.

شاید این دو رشته مکمل و متمم یکدیگر باشند؛ اما رشته معماری به عنوان یک هنر، به تنهایی نمی تواند مباحث محاسباتی که بیشتر مربوط به عمران و آبادانی یک منطقه می شود را محقق کند.

پرواضح است که جایگاه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نیازمند متخصصی در رشته عمران بود؛ متخصصی که بتواند بر مسائلی همچون تحکیم خاک، ساخت سد، راه و شهرسازی، زلزله، مباحث آب و سیل و ... مسلط باشد.

روز گذشته شاهد معرفی برادری از اهالی خطه خراسان شمالی از سوی وزارت کشور به عنوان معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی بودیم که به گفته استاندار خراسان شمالی حدود ٣٧ سال سن دارد و با توجه به رزومه ای که از ایشان اطلاع داریم و برخی از سوابق ایشان که در جلسه شورای اداری مطرح شد؛ سمت هایی که در نواحی مختلف شهرداری های تهران داشته اند و سوابقی همچون مشاور سخنگوی شورای شهر و اینکه قرار بوده است که در شهرداری یکی از مناطق تهران به کار مشغول شوند و...؛ بدون شک نشان از تجربیات اندک ایشان در حوزه عمرانی دارد.

ضمن احترام به شخصیت ارزشمند معاون عمرانی منصوب شده و بدون قضاوت به توانمندی های نهان ایشان و احترام به نظر استاندار محترم؛ سزاوارتر بود وزیر محترم کشور با شناختی که از استان زادگاه خود در زمینه عمران و آبادانی این خطه از ایران اسلامی دارد وطرح های عمرانی بزرگی از جمله راه آهن گرگان، بجنورد و مشهد و تکمیل سیمان سمنگان، طرح توسعه پتروشیمی خراسان شمالی؛ تکمیل محور مواصلاتی بجنورد به جنگل گلستان؛ محورهای ارتباطی داخل استان و راههای روستایی، مقاوم سازی و اتمام مشکل واحدهای مسکونی مردم زلزله و...در اولویت برنامه های استان قراردارد؛ از وجود برادری توانمند، با تجربه و دارای تخصص عمرانی با رزومه ای بالاتر از آنچه مطرح شد؛ در معاونت عمرانی استانداری استفاده می کرد.

نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظرین بر اجرای قانون باید با توجه به وضعیت استان؛ به منظور پیشگیری از انتصابات ناصواب، تحمیلی و یا ضعیفی که استان را دچار چالش های اساسی کرده و خسارات جبران ناپذیری را به عمران و آبادانی و مردم این خطه از میهن اسلامی می زند؛ با استاندار به عنوان نماینده عالی دولت هم اندیشی و استان را از پایلوت آزمایشی بودن برای رشد برخی از مدیران نامدیر، به قیمت میلیاردها تومان خسارت به بیت المال و عقب افتادگی این استان محروم، خارج کنند.

نگارنده به عنوان یک فعال رسانه ای و دلسوز که بدون توجه به هیچ گرایش سیاسی و صرفا به خاطر رفع عقب ماندگی های استان اقدام به نگارش این یادداشت کرده است؛ از جناب آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور که خود از افراد شایسته؛ مومن و از افراد شناخته شده و ارزشمند با سوابقی مثبت و طولانی درپست های مختلف نظام اسلامی است می خواهد تا با توجه به موارد فوق و با تعیین تکلیف مدیریت ارشد استان در ابقاء و یا تغییر به تکلیف شرعی و قانونی خود و پیشگیری ازعقب افتادگی های این استان محروم و شتاب دهی به توسعه همه جانبه استان کمک کند.

بدون شک هزینه های این بلاتکلیفی علاوه بر اینکه در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت شرعی دارد؛ ضرر و زیانهای ناشی از آن در رکود بسیاری از اقدامات و فعالیت های دستگاههای اجرایی؛ عقب افتادگی بیش از پیش این استان را در بخش های مختلف به همراه خواهد داشت و مردم استان از این منظر از قصور و کوتاهی مسئولان ارشد کشور، نخواهند گذشت.

به جاست که فعلا بدون هیچ عرض تبریکی به این انتصاب؛ برای معاون جدید عمرانی آرزوی توفیق کنیم تا در ماهها و سالهای آتی و در صورت انجام این رسالت سنگین و محقق شدن برنامه های عمرانی استان و همچنین ارانه خدمات ارزشمند و موثر به مردم این استان؛ تبریکی جانانه ای از سوی همه مردم به ایشان عرض و اجر و پاداش دنیوی و اخروی را از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان مسالت کنیم.

امید که مدیران ارشد کشور در انتصاب افراد به سمت های مدیریتی در استانها جز به رضای خدا، داشتن تعهد، تخصص و توانمندی آنان؛ مسائل حاشیه ای دیگری را مد نظر قرار ندهند.

نظرات

ارسال نظر